söndag 14 augusti 2011

Arte Espina 50’s Chic

Popular_Fifties-Chic_01

Jag är lite sugen på den här mattan  till vardagsrummet. Den heter 50’s Chic och kommer från Arte Espina. Men jag funderar på ifall  mönstret kanske är lite väl… hysteriskt..? Min soffa är ju i samma rödorangea (ser det ut som i alla fall) nyans som finns i mönstret på mattan, så det lär matcha den fint.

DSCF3586-s-ny  (Gammal bild på min soffa, i min förra lägenhet som ser likadan ut som den vi bor i nu)

Men jag funderar på gardiner. Jag älskar ju roliga gardiner  med mycket färg och mönster, men köper man en matta med mycket mönster så kan man ju inte ha det eftersom mattan och gardinerna kommer vara så pass nära varandra. Och det är ju trist! Gardinerna på bilden är mina absoluta favoriter, och dom skulle ju inte alls funka ihop med den mattan.
Just nu har jag en grön Hampen från Ikea. Den funkar ju inte heller till dom gardinerna, men funkar helt ok till en del andra som jag har.
Hade det inte vart för att Hampen-mattan luktar så förbaskat illa så hade jag nog ändå behållit den ett tag till. Detta är den andra Hampen som vi har på typ 2 år, men båda har börjat lukta riktigt illa efter ett tag.
Det känns mest när man öppnar och vädrar, när det kommer in lite fukt i den liksom. Vi är ju noga med att dammsuga mattan ordentligt och har även haft den ute på vädring. Men det hjälper inte. Jag blir knas på den lukten alltså!
Jag har funderat på att kemtvätta den, men jag kollade upp vad det kostar och det kostar alltså mer än vad en ny matta gör…. så det känns ju rättså meningslöst faktiskt.
Det är svårt det här med mattor! Man vill ju ha nåt snyggt som matchar till det mesta, men så ska den ju ändå inte vara trist beige eller så. Och så ska den helst inte kosta en förmögenhet heller. Det gör ju tyvärr den där från Arte Espina. 2860:- går den lös på, och då har jag ändå kollat på den som är lite mindre än vår Hampen-matta. Hjälp! :-S
Förslag och idéer mottages tacksamt!

1 kommentar:

  1. Ett tips jag kan ge när det gäller mattor är köp inte en plysch-matta. Jag hade det när jag bodde i Åbo och det var ett helvete varje gång att dammsuga den. Allt fastnade på den och det satt som berget.

    Annars är det nog som du säger kanske bäst med en enfärgad matta om man vill ha gardiner med mycket mönster. Beige är ju en tacksam färg i det fallet. Svart funkar ju också, men vet inte om det blir för mörkt. Kanske en beige matta i en rolig form (rund) skulle funka.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag så glad!
Jag svarar alltid på kommentarer i min egen blogg. Det blir liksom enklast så! :-)