torsdag 3 februari 2011

Äntligen en diagnos!

Häromdagen ringde äntligen veterinären med provsvaren från vårt senaste besök.
Elvis njurar var i perfekt skick, så där fanns det inget att anmärka på.
Dock hade det synts ärr i magen på Elvis och detta tillsammans med provsvaren från magen visade på att han lider av kronisk gastrit. Med andra ord: kronisk magkatarr.
Detta kan bero på att det är något som han inte tål i sitt foder, så jag fick rådet att byta till ett allergifoder istället. Dessutom ska han behandlas med kortisontabletter under en ganska lång tid framöver, ca 4 månader.
Ifall det skulle vara så att det inte hjälper att byta foder så kan det bli så att Elvis får gå på kortison under resten av sitt liv. Men det är inte nån behandling som kostar en massa pengar eller är plågsamt för honom (det är bara en liten tablett som han i så fall får var eller varannan dag), så mår han bara bra av det så är jag villig att behandla honom med det.
Det känns otroligt skönt att äntligen ha fått veta vad det är som Elvis har mått så dåligt av. Nu kan man äntligen andas ut!
Den nya maten är beställd från veterinären… Så nu återstår bara att se ifall Kungen behagar äta av den också. ;-P
Jag kan nästan slå vad om att den inte kommer vara lika god som hans gamla mat. Men vi får väl se hur det går... Veterinären sa att i värsta fall så får han fortsätta äta sin gamla mat, men att han då får ha en högre dos kortison istället. Allt löser sig! Och det gör mig så glad, så glad. :-) Nya favvoplatsen!
          Elvis ligger och chillar på sin nya favvoplats: stringhyllan ovanför datorn. 
                            Kan det vara en strategisk placering tror ni? ;-)

3 kommentarer:

  1. Vad skönt för er alla att få så bra besked!

    kram/ iris

    SvaraRadera
  2. Iris: Ja, det känns fantastiskt! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. lilla Elvis, skönt att ni har fått veta vad som är problemet och att det går att fixa till det!

    kram
    Maria

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag så glad!
Jag svarar alltid på kommentarer i min egen blogg. Det blir liksom enklast så! :-)