fredag 30 april 2010

Att göra en favicon

Den uppmärksamme har kanske märkt att jag numera har en egen ikon (s.k. favicon) som syns till vänster i adressfältet och på sidfliken. favicon1
Jag har länge klurat på hur jag ska få till det där, men så igår hittade jag en sida där man både kan generera och lagra sin egen favicon.
Först gör man en kvadratisk bild i ett bildbehandlingsprogram. Den behöver inte vara så stor. Men jag gjorde den 100x100 pixlar i 72/dpi för att jag lättare skulle se vad jag höll på med. ;-)
Sen sparar man sin bild och laddar upp den till IconJ:

favicon2
Sen kopierar man bara koden som man får när man har gjort sin favicon, favicon3 och klistrar in den framför </head> i kodmallen på bloggen. Snabbt och smidigt!
Sånt gillar jag! :-)

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset!
    Ett tips till dig. Om du vill ha en egen Avatar när du kommenterar på andras bloggar finns en instruktion hur du gör här: http://wallmander.net/73-guide-avatargarvatar-i-wordpress/

    SvaraRadera
  2. Märkligt att avataren inte fungerar hos mig. Fast i och för sig så fungerar min bara ibland.

    SvaraRadera
  3. Smart! Det skulle man kanske skaffa sej, en favicon =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag så glad!
Jag svarar alltid på kommentarer i min egen blogg. Det blir liksom enklast så! :-)