lördag 21 november 2009

En ryslig upptäckt

softlan_relaxDe allra flesta som känner mig vet att jag är lite speciell när det gäller lukter. Jag luktar till exempel på det mesta som jag får i min hand. Oavsett om det är nåt jag ska äta eller ej. Det kan vara vad som helst egentligen. Jag vill liksom bara lukta. Fråga mig inte varför för jag vet verkligen inte. Jag bara måste veta hur saker luktar. Dock har jag, under de senaste åren, börjat lägga band på mig lite mer när det gäller mitt luktande. Man får ju tänka på att vara lite smidig när man är bland folk liksom. Så man inte framstår som en märklig typ liksom… Hehe… ;-P

Sen är jag väldigt kräsen med lukter också. Det måste lukta gott hemma till exempel. Därför eldar jag mycket doftljus. Men inte vilka doftljus som helst, det måste va lite kvalitet på ljusen. För dom billigaste sorterna luktar, just det, billigt. Inte bra. Dofterna Mullbär från Partylite och Clean Cotton från Yankee Candle däremot, där snackar vi fina dofter! Mmmm… mys! :-)

Sen finns det vissa dofter som jag absolut inte klarar av. Många citrusdofter till exempel, dom tycker jag oftast bara luktar kattpink. Lavendel är en annan doft som jag bara inte klarar av. Jag nästan klöks faktiskt! (Att klökas är blekingska för att vara nära på att spy, ifall nån undrar.) Eller nja.. klöks gör jag väl kanske inte, det var nog lite till att ta i. Men jag ogillar verkligen doften av lavendel.

Hur som helst, tillbaks till dom trevliga dofterna. Sköljmedel är jag väldigt petig med. Jag kan stå och lukta på en hel drös med olika sköljmedel i affären innan jag bestämmer mig för vilket jag ska köpa. Inte för att det är nåt livsavgörande beslut eller så, verkligen inte, men jag gillar när min tvätt luktar gott. Fast egentligen är det ganska meningslöst att stå där och lukta på en massa olika sorter så man till slut blir alldeles vimmelkantig.(För jag är ju doftöverkänslig också ska ni veta, vissa dofter blir jag alltså allergisk av till och med.) Men som sagt, det är så meningslöst av mig att lukta mig igenom alla femtielva olika sorterna. För i 8-9 fall av 10, slutar det alltid med att jag tar den lila flaskan från Softlan. Den som heter Aroma Therapy Relax. För den luktar ju bara så underbart gott! Och så är den lila dessutom, och jag gillar lila. :-)
Häromdan när jag var och handlade så var det erbjudande på just Aroma Therapy-serien. Två flaskor för 35:-. Mycket bra, tyckte jag!
Jag tänkte att jag skulle va lite wild n’ crazy för en gångs skull, och kanske testa nån annan i den serien. Så jag började lukta mig igenom dom andra dofterna. Valet föll slutligen på den röda flaskan som hette Passion. Den innehöll essentiella oljor från ros och cederträ stod det på flaskan. “Trevligt, trevligt!” , tänkte jag.
Och just efter det slog det mig att jag inte hade en aning om vad den lila flaskan innehöll. Så jag kollade. Det skulle jag inte ha gjort. För jag gjorde den mest rysliga upptäckten i mannaminne:
Innehåller essentiella oljor från lavendel och ylang ylang, stod det.
Lavendel alltså! L A V E N D E L!!! Helt otroligt! Jag har köpt detta sköljmedlet i över ett års tid, kanske till och med två. Och jag har aldrig sett detta! Eller känt det! ALDRIG!
Jag känner mig knäckt. Och lurad. Blåst av min egen näsa, helt enkelt.
(Bild lånad härifrån.)

11 kommentarer:

  1. MOAHAHAHA!
    *kvider av skratt*

    Jag tycker att lavendel doftar jättegott! :-D

    SvaraRadera
  2. Mandragora: Det ante mig att du skulle roas av detta, ja.
    Borde inte du sova nu förresten? :-P

    SvaraRadera
  3. Lite underligt att du tycker att allt måste lukta gott, och sen är rökare....röklukt är ju nåt av dt äckligaste som finns. Även menthol cigg luktar ju cigg lixom..

    SvaraRadera
  4. haha ja men ibland kan det vara så lite att man inget märker.. Jag hatar också lavendel, vidrigt är vad det är!

    SvaraRadera
  5. Lina OJ: Men du, jag är faktiskt inte rökare längre. Slutade i april 2008 faktiskt! :-)
    Men jag kan hålla med dig om att det rimmade illa förut, då när jag var rökare.

    Lilly Lee: Kan inte du lukta på en sån nästa gång du är i affärn, och så kan du tala om för mig sen om du tycker den luktar lavendel? Hihi!

    SvaraRadera
  6. Haha - jag är precis likadan. Jag måste lukta på saker, ny plast, nya jeans, blommor, Beckhams öron... och jag älskar att köpa parfymer etc. Ett riktigt bra luktställe är bubbel och skum, finns online också. Butiken i tomelilla, numera spelbutiken som tagit över försäljningen - den är underbar. Underbara tvålar med fina lukter. Jag älskar kokos, citrus och vattenlukter - fräscha, lätta, vattninga lukter av grönt äpple, vattenmelon etc. =)

    SvaraRadera
  7. Linnea: Jag har precis kollat upp Bubbel oh skum. Många intressanta dofter! Särskilt choklad gillar jag på tvål. Får se om det kanske blir en liten beställning framöver. Vattenmelon verkade oxå fin. Tack för tipset! :-)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hahahahahahahahahahahahahahahahaha! Jag kan inte sluta skratta :P
    Jag har faktiskt aldrig luktat på den lila brukar alltid köpa Passion. Men jag får väl testa den lila nu eftersom jag gillar lavendel, haha!

    SvaraRadera
  9. Bettan: Det förvånar mig inte alls att detta roar dig. Faktum är att jag väntade mig det! Och så vill jag att du ska veta att jag är hyfsat säker på att du har vetat om detta heeela tiden. Och skrattat åt mig i smyg när jag har tvättat med det här. Skulle inte förvåna mig ett dugg! :-P

    SvaraRadera
  10. Haha, jag är likadan! Ska lukta på ALLT och kan hålla på med sköljmedel orimligt lång tid... Och lavendel, ja det luktar apa.

    Söt blogg!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag så glad!
Jag svarar alltid på kommentarer i min egen blogg. Det blir liksom enklast så! :-)